FANDOM

188px-Paul-Newman-portrait
Paul Leonard Newman (ur. 26 stycznia 1925 w Shaker Heights, zm. 26 września 2008 w Westport w stanie Connecticut) – amerykański aktor, reżyser i producent filmowy. Laureat Oscara dla najlepszego aktora pierwszoplanowego za rolę w filmie Kolor pieniędzy (1987) w reż. Martina Scorsese. Rok wcześniej (1986) otrzymał honorowego Oscara za całokształt twórczości. Ponadto był 8 razy nominowany do tej nagrody – za pierwszoplanowe role w filmach: Kotka na gorącym blaszanym dachu (1958), Bilardzista (1961), Hud, syn farmera (1963), Nieugięty Luke (1967), Bez złych intencji (1981), Werdykt (1982), Naiwniak (1994) oraz raz za drugoplanową rolę w obrazie Droga do Zatracenia (2002). Paul urodził się w Shaker Heights na przedmieściach Cleveland. Był najmłodszym dzieckiem Theresy i Arthura Samuela Newmana, właściciela sklepu ze sprzętem sportowym. Matka (właśc. Terézia Fecková) pochodziła ze Słowacji z miejscowości Ptičie, a ojciec był potomkiem żydowskich emigrantów z Polski. W czerwcu 2008 media doniosły, że aktor, były nałogowy palacz, ma raka płuc. Choroba nowotworowa doprowadziła do śmierci aktora. Newman zmarł 26 września 2008 – w wieku 83 lat – w swoim domu w Connecticut. W 1949 ożenił się z Jackie Witte, z którą miał troje dzieci: Scotta (jedynego syna, ur. w 1950, zm. w 1978 wskutek przedawkowania narkotyków), Susan (ur. w 1953, obecnie: Kendall-Newman) i Stephanie. Z Jackie Witte rozwiódł się w 1958 i poślubił Joanne Woodward. Para doczekała się trzech córek: Elinory "Nell" Teresy (ur. 1959), Melissy (ur. 1961) i Claire (ur. 1965).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki